#2 vliegen met baby

Om John Steinbeck te citeren: "Een reis is een persoonlijkheid, geen twee zijn gelijk."

....en net zoals elk kind zijn eigen karakter heeft, zijn alle vluchten natuurlijk anders - hetzelfde geldt voor luchtvaartmaatschappijen en de respectieve bemanningen ;)! Het is moeilijk om te generaliseren over "vliegen met een baby", maar ik zal proberen je een paar punten te geven om mee te nemen!

In de eerste 18 maanden van zijn leven vloog mijn kleintje 20 keer rond met 7 verschillende luchtvaartmaatschappijen op 4 verschillende continenten. Alles was inbegrepen tussen korteafstandsvluchten, rechtstreekse vluchten, langeafstandsvluchten en transfers. En toch ben ik er zeker van dat er nog zoveel meer ervaringen zijn dan we kunnen hebben! En onze vliegervaring is beperkt tot de leeftijd van 4-18 maanden.

Als ik de verschillende vervoersmiddelen vergelijk waarmee we al hebben gereisd, moet ik zeggen dat ik vliegtuigen en treinen het prettigst vind. Mijn kleintje is best knuffelig en tegelijkertijd voelt hij nogal een drang om te bewegen. Autorijden valt hem dan ook nogal zwaar omdat hij alleen en vastgebonden moet zitten. Hij kon altijd gaan wandelen en sporten in vliegtuigen en treinen, en anders kon ik hem altijd in slaap knuffelen of borstvoeding geven in de draagzak. Voor mij zit het verschil tussen vliegtuig en trein vooral in het opstijgen en landen, want onze werkzaamheden onderweg waren verder heel vergelijkbaar! Maar ook hier is niets in steen gebeiteld, kinderen zijn anders en er kan veel veranderen met de leeftijd. Maar er zijn ook andere kinderen die bijvoorbeeld vanaf het begin autorijden het allerliefst vinden!!

Ik heb je al enkele van mijn persoonlijke tips gegeven in de 1. Onderdeel genaamd "Planning en Voorbereiding". Om over onze bijzondere ervaringen met vliegen te praten, kun je mijn persoonlijke notities hier vinden:

·         Plan de vertrektijden indien mogelijk zo dat ze passen bij het respectievelijke slaapritme. Een langeafstandsvlucht 's nachts is zeker aangenamer dan overdag, zeker als het vliegtuig 's nachts verduisterd is. Rechtstreekse vluchten zijn duurder, maar ook comfortabeler en daarom op zijn minst het overwegen waard.

·         Kinderen onder de 2 jaar betalen meestal alleen een kleine servicetoeslag als ze bij hun ouders of kind op schoot zitten. vlieg liggend in de wieg. Daarna wordt vliegen met kinderen erg duur. Optioneel kunt u natuurlijk ook een eigen zitje reserveren voor de allerkleinsten. Dit zou interessant zijn als je een autostoeltje mee wilt nemen, of het kindje simpelweg te groot en (veel te) zwaar is voor de wieg.

o   Als het vliegtuig niet volgeboekt is, heb je vaak nog een extra stoel.

o   Ik had nooit een babyzitje bij me in het vliegtuig. Een vriend heeft er een keer mee gevlogen en meldde dat niet alle merken compatibel zijn met de stoelen in de vliegtuigen. In zo'n geval kun je het beste vooraf contact opnemen met de hotline van de luchtvaartmaatschappij en uit voorzorg om een schriftelijke bevestiging vragen.

·         Als één ouder alleen reist, neem dan zeker een volmacht mee (inclusief geboorteakte en kopie legitimatiebewijs). De ADAC stelt bijvoorbeeld dergelijke meertalige volmachtformulieren beschikbaar om te downloaden. Zonder kan het gebeuren dat de aardige grensbeambten je niet laten gaan... Geldige ID-documenten & Visa zijn vanzelfsprekend!

·         Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij moet je een stoel reserveren om op de eerste rij te zitten met kans op een wieg en meer beenruimte.

o   Bij Lufthansa kost het extra. (Stand 2019)

o   Bij Aeroflot moet je de hotline bellen of de klantenservice e-mailen voordat je incheckt om er zeker van te zijn dat ze een plaats op de eerste rij voor ons bedenken. (Stand 2018)

o   Bij Air France en Emirates werden we automatisch op de eerste rij geboekt zonder extra kosten. (Status 2018 en 2019)

·         De voorste rij heeft niet alleen als voordeel dat je ruimte hebt voor een wieg en meer beenruimte. Dit geeft je ook de ruimte om te improviseren! Toen ik bijvoorbeeld probeerde te eten met mijn zoon op schoot, bemoeide hij zich vooral met het eten. Dat is niet leuk als je moet oppassen voor warm eten! Mijn oplossing was toen om de kleine in mijn stoel te zetten en vast te zetten met de veiligheidsgordels voor volwassenen. Ik zat in kleermakerszit op de grond met mijn rug naar de voormuur en maakte oogcontact met mijn kleintje. Mijn dienblad stond op de grond en ik zette alleen de afzonderlijke gerechten die we net samen aten op het dienblad.

·         Als u of uw kind allergieën heeft, kunt u dit het beste aangeven bij de boeking! Als optie kunt u meestal uw eigen babymenu bestellen. Als ik dat deed, waren er meestal verschillende quetschies aan boord.

·         Kortom, ik zou een royale tijdsbuffer plannen op weg naar het vliegveld. Er kan altijd iets misgaan en bij een kind duurt het altijd langer. Om niet in onnodige stress uit te barsten, kun je beter wat meer tijd inplannen!

·         Maak zeker gebruik van de mogelijkheid om de online check-in vanuit huis te doen! Als u op de luchthaven bent, kunt u meestal in de kortere rij bij de bagageafgiftebalie aansluiten. Mijn junior is in ieder geval niet zo dol op wachtrijen en ik ben altijd blij geweest als ik zo kort mogelijk in de rij moest staan! Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben speciale bagageafgiftelijnen voor gezinnen. In sommige landen is er bijvoorbeeld een voorkeursrij voor gezinnen bij de paspoortcontrole, of wijst het personeel u naar de meestal korte diplomatieke rij. Dat was voor mij altijd een eerste indicatie van hoe kindvriendelijk onze reisbestemming zou zijn.

·         Ook voor kinderen zonder eigen zitje kun je meestal een extra stuk bagage krijgen voor 10 kg. Ik heb hem nooit nodig gehad omdat ik altijd onze KOKADI draagzak bij me had. Ik heb andere ouders een grote kinderwagen zien inchecken voor dit bagagestuk. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij zou ik zeker van tevoren de individuele voorschriften over afmetingen controleren. Onder bepaalde omstandigheden telt de kinderwagen niet eens als extra bagage en kan deze gewoon direct worden ingeleverd bij het instappen in het vliegtuig!? Low-cost luchtvaartmaatschappijen hebben dit extra stuk bagage gegarandeerd niet in hun dienstenpakket. Het is daarom essentieel om dit vooraf met uw luchtvaartmaatschappij te bespreken, zodat u niet voor nare verrassingen komt te staan! Als je alleen met de draagzak reist, heb je een ding minder om aan te denken J!

·         Vooral bij overstapverbindingen kan het voorkomen dat je bagage vast komt te zitten en niet mee op je bestemming aankomt. Voor 1-2 dagen pak ik daarom de belangrijkste dingen in (luiers, maandverband, vochtige doekjes, verschoning van kleding, melkpoeder, pap, tussendoortjes, medicijnen, speelgoed, rietjesbekers & melkflessen en, indien nodig, fopspeen) in mijn handbagage. Als meerdere mensen samen reizen met meerdere bagagestukken, dan is het een truc om je spullen te verdelen over de verschillende bagagestukken. Als er maar één stuk bagage aankomt, heeft elk gezinslid in ieder geval een paar dingen bij zich.

o   Sinds ik ben gestopt met uitsluitend borstvoeding, heb ik naast wat te drinken ook altijd snacks bij me. Bij voorkeur koekjes, want die overleven elk klimaat en zijn houdbaar tijdens de reis. Het enige nadeel is dat ze afbrokkelen. Het was voor mij altijd gemakkelijker om drankjes te halen op het vliegveld of in het vliegtuig dan mijn favoriete babykoekjes.

o   Waardevolle spullen horen sowieso altijd in de handbagage!!

·         De veiligheidscontrole verschilt per land. In het beste geval kun je gewoon met het kindje in de draagzak door de scanner. Ingewikkelder wordt het als je de draagzak moet laten scannen met de bagage aan de lopende band, dan wordt het kindje tussen beveiligingspersoneel geplaatst en eventueel Over en weer overhandigd aan medereizigers terwijl je zelf door de persoonlijke scanner gaat.

·         In de landen die we bezochten, waren vloeistoffen alleen een probleem in Australië. In Australië geldt de beperking van 100 ml voor baby's ook niet, maar alle dranken/vloeistoffen moeten in de originele verpakking en verzegeld zijn, anders mogen ze niet meegenomen worden. In alle andere landen die we bezochten (zelfs bij de veiligheidscontrole in Duitsland) was het geen enkel probleem om veel meer vloeistof dan 100ml bij je te hebben. Ze lieten me zelfs meerdere keren wegkomen met een fles water van 1 liter!

·         Als je naast de draagzak wilt overstappen op een buggy: Tenminste bij Emirates op Dubai Airport zijn er OVERAL voldoende huurbuggy's (ongebruikt), maar die werden in ieder geval vriendelijk ter beschikking gesteld! Dat zou een ander idee zijn: KOKADI draagzakken huren ;)!

·         Terwijl ik wachtte op het boarden, liep ik heen en weer bij de gate om mijn benen een beetje te strekken. Zoals gewoonlijk zat mijn kleintje in de draagzak en keek of sliep. Later, toen hij al kon lopen, had hij het grootste plezier om zelf de terminal te verkennen en zich bijvoorbeeld te vermaken op de roltrappen (platte roltrappen) in tegengestelde rijrichting. Uiteindelijk kent niemand uw kind zo goed als u. Jij weet het beste hoe je je kind bezig houdt op het vliegveld of in het vliegtuig!

·         Gezinnen hebben vaak voorrang bij het instappen en mogen samen met First en Business Class eerder instappen. Luister goed naar de aankondigingen en vraag eventueel aan de balie of je eerder aan boord wilt. Het voordeel van vroeg instappen is dat je nog keuzevrijheid hebt en voldoende ruimte in de bagageruimte om je 7 spullen in op te bergen.

·         Bij het instappen in het vliegtuig werken de checkpoint-machines vaak niet als je met een baby reist. We stuurden altijd personeel door. Vermoedelijk is dit om ervoor te zorgen dat de persoon in wiens stoel de baby is geboekt, zijn kind niet vergeet. Een extra check!

·         Zodra je in het vliegtuig stapt, krijg je van de meeste luchtvaartmaatschappijen een zogenaamde "loop belt". Dit is een harnas dat je om je baby wikkelt en vastmaakt aan je eigen harnas. De meerwaarde valt te betwijfelen, daarom is deze lussengordel niet overal verplicht. Soms knijpt de bemanning aan boord een oogje dicht voor deze regel. Naar mijn mening zit de baby veel veiliger in de draagzak. Je kunt je altijd vastmaken tussen je eigen buik en de buik van de baby. Mijn kleintje heeft heerlijk geslapen tijdens verschillende vluchten en ook tijdens een landing.

·         Meestal is het boordpersoneel ook behulpzaam als het gaat om het opbergen van je handbagage in de dakbergkasten. Natuurlijk deed ik het instappen met de kleine in de draagzak en bergde hem zo laat mogelijk op. Ik was altijd bang voor de gespen en vouwde daarom eerst de draagzak met de gespen dicht voordat ik hem opbergde. De KOKADI-tas meenemen om op te bergen zou het overwegen waard zijn! De drankjes en de belangrijkste dingen die ik tijdens de vlucht nodig zou hebben, pakte ik uit mijn handbagage en pakte ze op de stoel of in de cabine. opgeborgen in de houder zodat het altijd binnen handbereik was.

·         Het meest cruciale bij het vliegen met baby's is drukvereffening. De cabinedruk tijdens het opstijgen en landen verandert en de kleintjes redden het niet zo zelfverzekerd als wij ouderen. De beste manier om je mus te ondersteunen, is door hem te verzorgen tijdens het opstijgen en landen. Ze maken over het algemeen ook deze handige slikbewegingen tijdens het drinken. Daarom is het meestal goed als je voor iets te drinken hebt gezorgd (steward food was altijd behulpzaam bij ons en werd indien nodig bijgevuld). Als je een melkfles nodig hebt, vul de fles dan van tevoren met het benodigde poeder en vraag de bemanning om heet water. Heet water kookt niet aan boord en je kunt ook zien hoeveel warm water en hoeveel plat (koud) water je moet bijvullen! Zo gaat het sneller! Toen mijn kleintje wat groter was en al gespeend was, had ik ook zijn rietjesbeker gevuld klaar staan. Gebruik je favoriete gebruiksvoorwerpen gewoon zoals je thuis zou doen, beproefde artikelen zijn bijzonder welkom als je onderweg bent!

o   De volgende dingen helpen trouwens om de druk te verdelen: slikken/borstvoeding/drinken, fopspeen, schreeuwen!

isAls je absoluut niets wilt drinken en de fopspeen ook niet in orde is, dan kun je in het ergste geval de druk gelijkmaken door te schreeuwen!

o   Als je kind verkouden is voor vertrek, is het een goed idee om een kinderarts te raadplegen. Mogelijk. je kunt de vlucht niet nemen, anders krijg je waarschijnlijk een neusspray voorgeschreven.

o   Sommige vliegtuigen beginnen met drukvereffening voordat ze opstijgen. Een buitenhorloge met een barometrische hoogtemeter is een must. De barometer toont veranderingen in de luchtdruk en stelt u in staat om bijzonder snel te reageren. Zodra er iets bewoog, begon ik borstvoeding te geven of iets te drinken te geven...

·         De wieg is als een klein bedje dat met beugels aan de muur wordt bevestigd. Het is vergelijkbaar met het babyzitje van een kinderwagen en is meestal ontworpen voor kinderen tot 75-80 cm groot en een maximaal gewicht van 11 kg. Dit verschilt echter per luchtvaartmaatschappij. Vervelend dat je het kind daar niet in kunt laten tijdens het opstijgen en landen en bij turbulentie. Als je dwerg goed slaapt en het gordelsymbool plotseling oplicht, betekent dit dat je je kind meteen uit de wieg moet halen - het risico bestaat dat je wakker wordt... Ik deed het vrijwillig zonder de wieg aan de laatste paar vluchten en laat hem liggend op mij slapen. Als je kind te groot is voor de wieg, wees er dan op voorbereid dat je er thuis niet van kunt genieten!

·         Sommige luchtvaartmaatschappijen geven kleine reizigers iets. Dit kan een rammelaar zijn, een bal, een kleurboek, maar ook knuffels, rugzakken of hygiëne artikelen. Het beste speelgoed voor mijn kleine man zijn altijd de tijdschriften aan boord, ziekentassen, riemen of mijn sleutels geweest - met andere woorden, alledaagse voorwerpen! En nogmaals, je kent je kleintjes waarschijnlijk goed genoeg om te beoordelen wat voor hen het beste werkt!

·         Ik had altijd 2 kleine rammelaars van thuis bij me. Deze worden met een kleine karabijnhaak aan de rugzak bevestigd en zijn altijd bij de hand. Ook hier nam ik mijn favoriete speelgoed mee, dat ik een paar dagen voor vertrek voor hem verborgen had gehouden, zodat hij er bijzonder blij mee was om er weer mee te spelen.

·         Korte vluchten bestaan bijna volledig uit opstijgen en landen. Meestal viel mijn kleintje in slaap terwijl hij borstvoeding gaf bij het opstijgen en sliep hij de rest van de vlucht door tot hij landde. Tot nu toe had ik voornamelijk middellange en langeafstandsvluchten 's nachts gepland, zodat ik me ook meestal verslapen had (met uitzondering van Zuid-Korea). Toen hij wat ouder was, zat hij altijd op mijn schoot of op mijn stoel en speelde hij met het speeltje of speeltje. gespeeld met verschillende alledaagse voorwerpen. En een absolute klassieker voor ons is om door de gangpaden te lopen en te flirten met de andere passagiers of de bemanning en op zoek te gaan naar andere baby's en peuters.

·         Als de stemming overdag verandert door vermoeidheid, dan is de draagzak wederom de non plus ultra. Ik vond een rustig deel van de gang en liep met hem op en neer tot hij in slaap viel. Soms was alles om me heen zo spannend dat hij niet uit kon schakelen, dan knoopte ik de hoofdsteun dicht en deed er een spuugdoekje of KOKADI Schnuffeltuch overheen zodat hij niet meer naar buiten kon kijken. Het slaapzand kwam vaak snel. Ik strekte dan mijn benen terwijl ik door de gangpaden liep of ging voorzichtig met de rugleuning naar achteren in mijn fauteuil zitten met de kleine in de draagzak.

·         Niet alle toiletten aan boord hebben ook een commode. Ofwel wijst het boordpersoneel u bij het instappen de juiste plek aan, ofwel vraagt u aan een aardige stewardess welk toilet met commode het dichtst bij u in de buurt is. Een goed uitgeruste luiertas voor onderweg is essentieel! Als ik zelf naar het toilet moest, ging mijn kleintje mee in de brancard.

En...als er echt een schreeuwbui is, om wat voor reden dan ook: laat je niet storen! De kleintjes kalmeren sneller dan je kunt zien. En bij ons waren de passagiers vriendelijker en begripvoller dan verwacht. Toen mijn kleintje voor het eerst moest huilen terwijl hij in slaap viel, had ik meer medelijden!

Nogmaals...elke vlucht, elk kind en elke leeftijd is anders en iedereen zal zijn eigen ervaring hebben! Durf gewoon!! Zoals altijd is de eerste stap de moeilijkste en daarna komt alles goed!

Je Verena oftewel "Mama Weltenbummel"

 

P.S.: Wat is er nog meer met je gebeurd tijdens het vliegen? Welke andere ultieme tips heb je in petto?